• Login
    View Item 
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Psychology
    • Master Theses (Psychology of Science)
    • View Item
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Psychology
    • Master Theses (Psychology of Science)
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Psikoedukasi untuk Meningkatkan Kemampuan Regulasi Emosi pada Anak Retardasi Mental

    View/Open
    Fulltext (2.172Mb)
    Date
    2013
    Author
    Indika, Kinanti
    Advisor(s)
    Ervika, Eka
    Andriani, Elvi
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    Mental retardation is a child with intelligence capabilities under 70 and accompanied by constraints in adaptive behavior. One form of such adaptive behavior is that sometimes they have trouble expressing what he feels is right. The purpose of this study is to provide psychoeducation to introduce emotion regulation in children Mental Retardation. Psychoeducation is obtained information about types of emotions that are not known to the child, the cause of the emotions arousal, as well as the physical changes that occur in a persons way of expressing his feelings. By psychoeducation, mild Mental retardation children are taught not only to understand others and how to deal with them when they are showing their emotion. Respondents in the study were children with mild Mental Retardation mild. The research method used was a qualitative approach to the type of case study . Provision of psychoeducation is performed 10 sessions and the duration of each session is 30-40 minutes. Result of the provision of Mental Retardation psychoeducation in children can indicate a change of bodily aspect of arousal, cognition and behavior Expressed. Psychoeducation can be provided through video, pictures, games, role-play and discussion. Before the intervention given the two subjects seem not to understand the changes that occur in the body when emotions arise, the causes of emotions arise and assess a situation occurs , but it is different after being given psychoeducation. Both subjects seem quite understand the emotions that arise in everyday life. They also develop the skills bit by bit in the control and expression appropriate to the situation. The difference between these two subjects is the support of his parents. Two parents on the subject to be able to provide great support to introduce regulation of emotions to their children compared with parents of the first subject.
     
    Anak Mental Retardasi adalah anak dengan kemampuan inteligensi dibawah 70 dan disertai hambatan dalam perilaku adaptif. Salah satu bentuk dari hambatan perilaku adaptif tersebut adalah kadangkala mereka mengalami kesulitan dalam mengekspresikan apa yang dirasakannya secara tepat. Tujuan dari penelitian ini adalah memberikan psikoedukasi untuk mengenalkan regulasi emosi pada anak Mental Retardasi. Psikoedukasi yang diberikan berupa informasi tentang jenis-jenis emosi, penyebab munculnya emosi, perubahan fisik yang terjadi serta cara yang tepat dalam mengekspresikan perasaannya. Melalui psikoedukasi anak Mild Mental Retardasi diajarkan memahami emosinya sendiri, menilai dan memahami emosi oranglain, serta bagaimana cara menghadapi saat oranglain menunjukkan emosi tersebut. Responden dalam penelitian ini adalah anak Mental Retardasi dengan kategori ringan. Adapun metode penelitian yang digunakan adalah pendekatan kualitatif dengan tipe studi kasus. Pemberian psikoedukasi ini dilakukan sebanyak 10 sesi dan durasi setiap sesinya adalah 30-40 menit. Hasil dari pemberian psikoedukasi pada anak Mental Retardasi menunjukkan perubahan yang cukup baik pada aspek bodily arousal, cognition dan expressed behavior. Psikoedukasi diberikan melalui video, gambar, games, role-play maupun diskusi. Secara umum pemahaman regulasi emosi kedua subjek masih tergolong rendah, namun berbeda ketika diberikan psikoedukasi. Kedua subjek saat ini tampak cukup memahami emosi-emosi yang muncul dalam kehidupan sehari-hari. Mereka juga mengembangkan kemampuannya sedikit demi sedikit dalam mengontrol dan berekspresi terhadap situasi yang tepat. Adapun perbedaan diantara kedua subjek ini adalah dukungan dari orangtuanya. Orangtua pada subjek kedua mampu memberikan dukungan yang besar untuk memperkenalkan regulasi emosi kepada anaknya dibandingkan dengan orangtua subjek pertama. Sehingga subjek kedua lebih baik dalam regulasi emosi.

    URI
    http://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/41824
    Collections
    • Master Theses (Psychology of Science) [286]

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of USU-IRCommunities & CollectionsBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit Date

    My Account

    LoginRegister

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV