Analisis Sentimen (Opinion Mining) Smartphone Accessories Menggunakan Word Orientation Lexicon
View/ Open
Date
2018Author
Sakila, Zahara Putri
Advisor(s)
Nababan, Erna Budhiarti
Amalia
Metadata
Show full item recordAbstract
Online transactions have become a part of life and loved by many people in different
parts of the world. There are so many kind of product offered by any company and
makes people interested to buy them. One of those kind is the smartphone accessories.
So many reviews about smartphone accessories. As a result, prospective buyer will get
confused to choose the appropriate one. In addition, the irregularities of buyer
comments is not helpful for the company who launched the product to find out which
features are superior, and which features still have weaknesses. Therefore, an
approach which is able to analyzing buyer’s sentiment and determine the orientation
of each feature in a product is so necessary. In this research, the method to analyzing
buyer’s sentiment is POS Tagging and using a library called Word Orientation
Lexicon. The output of this research is a product tables and diagram which are
containing feature information along with its orientation. By using this method, the
accuracy is 93,07%. This approach is hopefully to be very helpful to the company in
developing their products. Transaksi online sudah menjadi bagian hidup dan digemari oleh banyak orang
diberbagai belahan dunia. Ada berbagai macam produk yang ditawarkan dan membuat
banyak orang tertarik untuk membelinya. Salah satunya yaitu aksesoris untuk telepon
seluler. Review tentang suatu produk aksesoris sangatlah banyak. Hal ini membuat
calon pembeli bingung dalam memilih aksesoris yang tepat. Selain itu, dengan
ketidakteraturan pembeli dalam berkomentar membuat pihak perusahaan yang
mengeluarkan produk tersebut tidak dapat melihat dengan jelas fitur mana yang lebih
unggul, serta fitur mana yang masih memiliki kelemahan. Oleh sebab itu, diperlukan
sebuah pendekatan yang dapat menganalisis sentimen setiap pembeli dan menentukan
orientasi setiap fitur dalam suatu produk. Pada penelitian ini, metode yang digunakan
yaitu menggunakan POS Tagging dan berbasis library Word Orientation Lexicon.
Hasil dari penelitian ini berupa sebuah tabel produk berisi informasi fitur berserta
orientasinya. Dengan menggunakan metode ini, akurasi yang didapat ialah 93,07%.
Pendekatan ini diharapkan akan sangat membantu pihak perusahaan dalam
mengembangkan produk mereka.
Collections
- Undergraduate Theses [765]