• Login
    View Item 
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Economics and Business
    • Department of Management
    • Master Theses
    • View Item
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Economics and Business
    • Department of Management
    • Master Theses
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Analisis Pengaruh Promosi dan Dimensi Kualitas Pelayanan terhadap Keputusan Memilih untuk Kuliah di Lp3i Gajah Mada Medan

    View/Open
    Fulltext (1.088Mb)
    Date
    2013
    Author
    Purba, Iwani
    Advisor(s)
    Fauzi, Amrin
    Rini, Endang Sulistya
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    Understanding the need and process of consumer purchases plays an important role in building an effective marketing strategy, companies can take necessary measures that consumers take decision to buy. The process of consumer decision taking can be influenced by the past, present, and future estimation. Consumer decision taking is a process of choosing and being committed to what has been chosen through conscious effort to achieve the goal which means, in meeting his/her needs, each consumer has undergone a long process beginning with identifying the need to achieve the goal based on the desires, knowledge and experience he/she has. Nowadays, any educational institution service industry or university assumes that promotion is an important part of product and service marketing because promition is regarded as the most effective and efficient way in promoting or introducing all information about the university profile such as information about study programs, facilities, administrative and teaching staff, and strategic campus location. The decision taken by the students to choose the university where he/she wants to study at is inseparable from the quality of the service provided by the educational institution. In general, university is an institution enggaged in service provision. The quality of an educational institution is how it presents its product in the form of service applicable in where the product is developed and its dissemination is, at least, the same as what is desired and expected by consumers. The purpose of this study was to find out and analyze the partial and simultaneous influence of reliability, responsiveness, assurance, empathy, and tangibles of promotion on the decision to choose. The data for this study were obtained through library research and field research by distributing questionnaires to 100 samples. The data obtained were crosstabulated and analyzed through inferential statistic analysis by using multiple linear regression analysis. The result of this study showed that partially, reliability, responsiveness, and assurance, had a positive and significant influence on the decision to choose while, partially, empathy had a negative and significant influence on the decision to choose. Then, simultaneously, the variables of promotion, reliability, responsiveness, assurance, empathy and tangibles had a positive and significant influence on the decision to choose.
     
    Pemahaman kebutuhan dan proses pembelian konsumen berperan penting dalam membangun strategi pemasaran yang efektif, para perusahaan dapat mengambil tindakan penting agar konsumen mengambil keputusan untuk membeli. Proses pengambilan keputusan konsumen dapat dipengaruhi oleh masa lalu, masa sekarang dan perkiraan masa akan datang. Pengambilan keputusan konsumen merupakan proses memilih dan berkomitmen atas apa yang telah dipilih melalui usaha yang sadar untuk mencapai tujuan, artinya setiap konsumen tersebut dalam memenuhi kebutuhannya memiliki proses yang panjang diawali dengan mengidentifikasi kebutuhan untuk mencapai tujuan berdasarkan keinginan, pengetahuan dan pengalaman yang dimilikinya.Bagi setiap industri jasa lembaga pendidikan atau perguruan tinggi dewasa ini menganggap bahwa promosi merupakan bagian penting dari pemasaran produk dan jasa, karena promosi merupakan cara yang dianggap paling efektif dan efisien dalam mengenalkan semua informasi profil perguruan tinggi seperti informasi program studi, informasi fasilitas, informasi staf dan tenaga pengajar serta lokasi kampus yang strategis. Pengambilan keputusan mahasiswa memilih perguruan tinggi sebagai tempat kuliahnya tidak terlepas dari kualitas jasa lembaga pendidikan tersebut. Pada umumnya, perguruan tinggi merupakan lembaga yang bergerak dalam pelayanan. Kualitas dalam lembaga pendidikan adalah suatu penyajian produk dalam bentuk jasa yang berlaku ditempat produk tersebut diadakan dan penyampaiannya setidaknya sama dengan yang diinginkan dan diharapkan konsumen. Tujuan penelitian untuk mengetahui dan menganalisis pengaruh promosi, keandalan, daya tanggap, jaminan, perhatian dan bukti fisik secara parsial dan secara serempak terhadap keputusan memilih. Data penelitian ini menggunakan penelitian kepustakaan (library research) dan penelitian lapangan (field research) dengan menyebar kuesioner kepada 100 sampel. Teknik analisis yang digunakan antara lain analisis crosstabulation dan analisis statistik inferensial menggunakan analisis regresi linear berganda. Hasil penelitian menunjukkan bahwa promosi, keandalan, daya tanggap, jaminan secara parsial berpengaruh positif dan signifikan terhadap keputusan memilih. Sedangkan perhatian secara parsial berpengaruh negatif dan signifikan terhadap keputusan memilih. Selanjutnya variabel promosi, keandalan, daya tanggap, jaminan, perhatian dan bukti fisik secara serempak berpengaruh positif dan signifikan terhadap keputusan memilih.

    URI
    http://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/42933
    Collections
    • Master Theses [1233]

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of USU-IRCommunities & CollectionsBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit Date

    My Account

    LoginRegister

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV