• Login
    View Item 
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Cultural Sciences
    • Department of Chinese Literature
    • Undergraduate Theses
    • View Item
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Cultural Sciences
    • Department of Chinese Literature
    • Undergraduate Theses
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Pertunjukan Tari Liong (Naga) oleh Grup Naga dan Barongsai Vihara Setia Buddha Binjai: Analisis Struktur Pertunjukan dan Makna Gerak

    印尼民礼的龙舞狮表演:表演结构分析 (yìnní mín lì delóngwǔshībiǎo yǎn: biǎo yǎn: jiégòufēnxī)

    View/Open
    Full text (3.150Mb)
    Date
    2017
    Author
    Mayolla, Siti Sarah Anandita
    Advisor(s)
    Takari, Muhammad
    Adha, Laoshi Tengku Kasa Rullah
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    The title of this paper is Performances of Liong (dragon) Dance by Vihara Setia Buddha Group Binjai: An Analysis of Performances Structure and Meaning of Movements. The purpose of this research is to know two aspects: (a) the structure of performance, and (b) the meaning of movements. The theories that used in this research are performance structure’s theory by Sal Murgianto in Milton Singer and the semiotic theory by Charles Sanders Pierce.The methods of research that used are descriptive qualitative methods. The data collection are conducted by field research such: interviews, observations, the recording of dancing performance and participant observers; and library research.The results that obtained in this research are: (a) the performance structure of Liong (dragon) dance consists of seven stage performances, (b) there are five movements of liong (dragon) dance. The five movements are the ships movement, the eight shape movement, the fish movement, the butterflies movement, and the bird movement. Each movements of the Liong (dragon) dance has meanings.
     
    Skripsi ini berjudul Pertunjukan Tari Liong (Naga) oleh Grup Vihara Setia Buddha Binjai: Analisis Struktur Pertunjukan dan Makna Gerak. Tujuan penelitian dalam menulis skripsi ini adalah mengetahui dua aspek, yaitu: (a) struktur pertunjukan, dan (b) makna gerak. Teori yang digunakan dalam penelitian ini adalah teori struktur pertunjukan Sal Murgianto dan teori semiotik dari Charles sanders Peirce.Metode penelitian yang dipakai dalam penelitian ini adalah metode kualitatif yang ditulis secara deskriptif. Metode pengumpulan data dilakukan melalui studi lapangan berupa: wawancara, observasi, perekaman pertunjukan tari, dan pengamatan terlibat (participant observer), dan studi kepustakaan. Hasil yang diperoleh dalam penelitian ini adalah sebagai berikut: (a) struktur pertunjukan tari liong (naga) terdiri dari tujuh tahap pertunjukan, (b) ada lima gerakan tari liong (naga). Kelima gerakan tari liong (naga) tersebut adalah gerakan bentuk kapal, angka delapan, ikan, kupu-kupu, dan burung. Masing-masing dari gerakan tari liong (naga) tersebut mempunyai sebuah makna.

    URI
    http://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/4311
    Collections
    • Undergraduate Theses [323]

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of USU-IRCommunities & CollectionsBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit Date

    My Account

    LoginRegister

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV