Show simple item record

dc.contributor.advisorDewi, Ika Sari
dc.contributor.authorSihotang, Adi Ignatius
dc.date.accessioned2021-09-27T03:50:18Z
dc.date.available2021-09-27T03:50:18Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/43870
dc.description.abstractAcademic stress is one of the psychological variables that is widely studied, but many studies on academic stress variables in Indonesia currently still use varied measuring tools. In addition, most of the psychological test kits used in Indonesia today do not have permission and approval from the legal owner of the test kits. Test adaptation is one way to present a test/assessment instrument in a cultural environment other than the original cultural environment. Based on this, this study aims to adapt the measuring instrument Educational Stress For Adolescent (ESSA) which is valid and reliable into the Indonesian version. Adaptation of measuring instruments in this study using guidelines issued by the International Test Commission (ITC). The analysis carried out in the adaptation process of this academic stress scale is validation based on evidence of content through professional judgment and then calculated using Aiken's V formula to obtain a coefficient of validity. In addition, an analysis of the power of item discrimination was also carried out using the Pearson product moment correlation coefficient and reliability testing with Croncbach's alpha. Two hundred and seventy samples in the age range of adolescents were involved in this study. The results show the academic stress scale for adolescents which consists of 16 items that are proven to be accurate and valid based on evidence of content to measure academic stress for adolescent.en_US
dc.description.abstractStres akademik merupakan salah satu variabel psikologis yang banyak diteliti, namun banyaknya penelitian tentang variabel stres akademik di Indonesia saat ini masih menggunakan alat ukur yang variatif. Selain itu, banyaknya alat tes psikologi yang di pakai di Indonesia sekarang ini kebanyakan tidak memiliki izin dan persetujuan dari pemilik sah alat tes tersebut. Adaptasi tes merupakan salah satu cara untuk menghadirkan tes/ instrumen asesmen di lingkungan budaya selain lingkungan budaya asal. Berdasarkan hal tersebut, maka penelitian ini bertujuan untuk mengadaptasi alat ukur Educational Stress For Adolescent (ESSA) yang valid dan reliabel ke dalam versi Indonesia. Adaptasi alat ukur dalam penelitian ini menggunakan pedoman yang dikeluarkan oleh International Test Commission (ITC). Analisis yang dilakukan dalam proses adaptasi skala stres akademik ini adalah validasi berdasarkan bukti isi melalui professional judgement dan kemudian dihitung dengan menggunakan formula Aiken’s V untuk memperoleh koefisien validitas. Selain itu juga dilakukan analisa daya diskriminasi aitem dengan menggunakan koefisien korelasi product moment Pearson dan uji reliabilitas dengan alpha Croncbach. Dua ratus tujuh puluh sampel pada rentang usia remaja terlibat dalam penelitian ini. Hasil menunjukkan skala stres akademik untuk remaja yang terdiri dari 16 aitem yang terbukti akurat dan valid berdasarkan bukti isi untuk mengukur stres akademik untuk remaja.en_US
dc.language.isoiden_US
dc.publisherUniversitas Sumatera Utaraen_US
dc.subjectAcademic Stressen_US
dc.subjectESSAen_US
dc.subjectValidation based on a Content Evidenceen_US
dc.subjectCorrected item-total correlationen_US
dc.subjectReliabilityen_US
dc.subjectStres Akademiken_US
dc.subjectValidasi berdasarkan Bukti Isien_US
dc.subjectDaya diskriminasi Reliabilitasen_US
dc.titleAdaptasi Alat Ukur Stres Akademik Untuk Remajaen_US
dc.typeThesisen_US
dc.identifier.nimNIM161301119
dc.description.pages73 Halamanen_US
dc.description.typeSkripsi Sarjanaen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record