Pengaruh Self Talk Terhadap Penurunan Stres Akademik pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Sumatera Utara di Masa Pandemi
View/ Open
Date
2021Author
Sembiring, Celine Maudi Rehna
Advisor(s)
Siregar, Suri Mutia
Metadata
Show full item recordAbstract
Academic stress is something that has a negative impact on students such as having eating and sleeping disorders, it can even lead to drug and alcohol abuse. The negative impact of academic stress is certainly very detrimental to students, a decrease in academic achievement is also the impact of academic stress making academic stress on students should be minimized. Efforts to minimize academic stress can be done by using Vygotsky's cognitive approach, namely inner speech, also called self-talk, which focuses on changing individual cognitive by giving positive words to oneself (positive self-talk) about situations that cannot be changed so that individuals are better able to accept and deal with stress. the learning process, especially online learning. This study used an incidental sampling approach and used the random assessment method (N=10) to determine participants in the student group, especially undergraduate students at the Faculty of Psychology, University of North Sumatra, which showed a significant change in the experimental group. The results of this study compared the values in the control group and also the experimental group. In the experimental group there was a significant change, namely 0.043, so that there was a decrease in the value of academic stress after being given self talk treatment. In the control group there were no significant changes due to not being given treatment. Stres akademik merupakan hal yang berdampak negatif bagi mahasiswa seperti mengalami gangguan makan dan tidur, bahkan dapat menyebabkan penyalahgunaan narkoba dan alkohol. Dampak negatif dari stres akademik tentunya sangat merugikan bagi mahasiswa, penurunan prestasi akademik juga menjadi dampak dari stres akademik tersebut membuat stres akademik pada mahasiswa seharusnya di minimalisir. Upaya meminimalisir stres akademik dapat dilakukan dengan menggunakan pendekatan kognitif Vygotsky yaitu inner speech disebut juga self talk yang berfokus mengubah kognitif individu dengan memberikan kata-kata positif pada diri sendiri (positive self talk) mengenai keadaan yang tidak dapat diubah sehingga individu lebih mampu menerima dan menghadapi proses pembelajaran khususnya pembelajaran secara daring. Penelitian ini menggunakan pendekatan insidental sampling dan menggunakan metode random assaigment (N=10) untuk menentukan partisipan pada kelompok mahasiswa khususnya mahasiswa S1 Fakultas Psikologi Universitas Sumatera Utara menunjukkan adanya perubahan yang signifikan pada kelompok eksperimen. Hasil dari penelitian ini membandingkan nilai pada kelompok kontrol dan juga kelompok eksperimen. Pada kelompok eksperimen terdapat perubahan yang signifikan yaitu 0.043, sehingga adanya penurunan nilai stres akademik setelah diberikan perlakuan self talk. Pada kelompok kontrol tidak terdapat perubahan yang signifikan akibat tidak diberikannya perlakuan.
Collections
- Undergraduate Theses [1242]