• Login
    View Item 
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Social Sciences and Political Science
    • Department of Sociology
    • Undergraduate Theses
    • View Item
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Social Sciences and Political Science
    • Department of Sociology
    • Undergraduate Theses
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Perilaku Mahasiswi Konsumtif di Kota Medan: Hubungannya dengan Pengaruh Endorsement Selebgram Menggunakan Model Tears

    View/Open
    Fulltext (2.627Mb)
    Date
    2021
    Author
    Adinda, Nabila
    Advisor(s)
    Rizabuana
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    Nowadays, social media has become a necessity in everyday life. Even today, social media is transformed into business opportunities and online marketing. As Instagram exploit it by creating bussines features – especially fashion, for consumers to buy or browse existing products easier. Not only that, even to attract attention, online shops utilize celebgrams as endorsers to convince consumers. Female students as active users of instagram are attracted to celebgrams, because they feel it fulfills the need for lifestyle references – related to fashion. This influence increases the pattern of fashion consumption in female students. Increased consumption of female students can be seen through 4 aspects of consumptive behavior, namely, fulfillment of desires, out of reach goods, unproductive goods, and status. This research was conducted to examine a positive and significant correlation between the behavior of consumptive female students in Medan city and the influence of celebrity endorsements. Using the theory initiated by Shimp, namely the TEARS model, the author tries to find and analyze the correlation between the behavior of consumptive female students and the influence of celebrity endorsements. The research analysis uses the Sperman correlation between the consumptive behavior variable and the celebrity endorsement variable which resulted in a unidirectional correlation between the consumptive behavior of female students in Medan city and the celebrity endorsement but with a low correlation values. Trust, expertise, physical attractiveness, valued quality and similarity, in the TEARS model have a correlation with several indicators of consumptive behavior. So, the TEARS endorsement model can indeed increase student consumption (consumptive behavior) in Medan City.
     
    Dewasa ini, media sosial sudah menjadi kebutuhan dalam kehidupan seharihari. Bahkan saat ini, media sosial bertransformasi menjadi peluang bisnis dan media pemasaran secara online. Sebagaimana instagram memanfaatkannya dengan menciptakan fitur lahan bisnis, khususnya fashion agar memudahkan konsumen membeli atau sekadar melihat produk yang ada. Tidak hanya itu, bahkan untuk menarik perhatian, para toko online memanfaatkan selebgram sebagai endorser untuk meyakinkan konsumen. Mahasiswi sebagai pengguna aktif media sosial instagram tertarik dengan selebgram karena merasa mereka dapat memenuhi kebutuhan akan referensi gaya hidup terkait fashion. Pengaruh ini meningkatkan pola konsumsi fashion pada mahasiswi. Meningkatnya konsumsi pada mahasiswi dapat dilihat melalui 4 aspek perilaku konsumtif yaitu, pemenuhan keinginan, barang di luar jangkauan, barang tidak produktif, dan status. Adapun penelitian ini dilakukan untuk mengkaji adakah hubungan yang positif dan signifikan antara perilaku mahasiswi konsumtif di Kota Medan dengan pengaruh endorsement selebgram. Menggunakan teori yang digagas oleh Shimp yaitu model TEARS penulis mencoba untuk mencari dan menganalisis terkait perilaku mahasiswi konsumtif hubungannya dengan pengaruh endorsement selebgram. Analisis penelitian menggunakan Sperman correlation antara variabel perilaku konsumtif dengan variabel endorsement selebgram, dimana hasilnya membuktikan bahwa terdapat hubungan yang searah antara perilaku konsumtif mahasiswi Kota Medan dengan endorsement selebgram, namun dengan nilai korelasi rendah. Kepercayaan, keahlian, daya tarik fisik, kualitas dihargai dan kesamaan dalam model TEARS seluruhnya memiliki hubungan dengan beberapa indikator perilaku konsumtif sehingga model TEARS endorsement selebgram memang dapat meningkatkan konsumsi mahasiswi (perilaku konsumtif) di Kota Medan.

    URI
    https://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/45960
    Collections
    • Undergraduate Theses [1027]

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of USU-IRCommunities & CollectionsBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit Date

    My Account

    LoginRegister

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV