• Login
    View Item 
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Economics and Business
    • Department of Management
    • Master Theses
    • View Item
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Economics and Business
    • Department of Management
    • Master Theses
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Pengaruh Reputasi Penjual dan Online Customer Review terhadap Keputusan Pembelian Melalui Kepercayaan Konsumen Pengguna Platform C2C Tokopedia di Medan

    View/Open
    Fulltext (2.625Mb)
    Date
    2021
    Author
    Zahara, Ami Natuz
    Advisor(s)
    Rini, Endang Sulistya
    Fawzeea, Beby Karina
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    Information and communication technology are rapidly develoving in this modern era, it has led to changes in human behavior, especially in terms of things. The advancement of technology from the internet causes lifestyle changes to become increasingly practical. The internet has changed the way business is carried out because sellers can offer unlimited types of products and services to consumers around the world at any time. Current technological developments have been able to change the conventional lifestyle in society to online users through e-commerce applications. This study aims to see and analyze the effect of reputation and online customer reviews on purchasing decisions through consumer trust in the c2c Tokopedia platform in Medan. This type of research is associative research. The types of data used are primary data and secondary data obtained from questionnaires and literature studies. The population in this study were all consumers who used online shopping sites or all users of the C2C Tokopedia platform in Medan. The sample in this study was 140 people. The sampling method using nonprobability sampling method with accidental sampling technique. The data analysis method used is path analysis. Data analysis was performed through PLS-SEM using the SmartPLS 3.0 program. The results showed that seller reputation had a positive and significant influence on trust, online customer reviews had a positive and significant influence on trust, seller reputation had a positive and significant influence on purchasing decisions, online customer reviews had a positive and significant influence on purchasing decisions, trust had a positive and significant influence on purchasing decisions, seller reputation has a positive and significant influence on purchasing decisions through trust and online customer reviews which have a positive and significant influence on purchasing decisions through trust.
     
    Perkembangan teknologi informasi dan komunikasi yang sangat pesat di era modern ini menyebabkan pergeseran perilaku manusia terutama dalam hal berbelanja. Kemajuan teknologi dari internet menyebabkan perubahan gaya hidup konsumen menjadi semakin praktis. Internet telah mengubah cara berbisnis dilaksanakan karena sekarang penjual dapat menawarkan jenis produk dan jasa yang tidak terbatas kepada konsumen diseluruh dunia pada waktu kapanpun Perkembangan teknologi saat ini telah mampu mengubah gaya hidup berbelanja konvensional di masyarakat menjadi menyukai berbelanja online melalui aplikasi e-commerce. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan menganalisis pengaruh reputasi penjual dan online customer review terhadap keputusan pembelian melalui kepercayaan konsumen pengguna platform c2c Tokopedia di medan. Jenis penelitian ini adalah penelitian asosiatif. Jenis data yang digunakan adalah data primer dan data sekunder yang diperoleh dari kuesioner dan studi pustaka. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh konsumen yang menggunakan situs belanja online atau seluruh pengguna platform C2C Tokopedia di Medan yang tidak diketahui jumlahnya.. Sampel dalam penelitian ini sebanyak 140 orang. Metode penarikan sampel menggunakan metode nonprobability sampling dengan teknik accidental sampling. Metode analisis data yang digunakan adalah analisis jalur (path analysis). Analisis data dilakukan melalui PLS-SEM dengan menggunakan program SmartPLS 3.0. Hasil penelitian menunjukkan bahwa reputasi penjual berpengaruh positif dan signifikan terhadap kepercayaan, online customer review berpengaruh positif dan signifikan terhadap kepercayaan, reputasi penjual berpengaruh positif dan signifikan terhadap keputusan pembelian, online customer review berpengaruh positif dan signifikan terhadap keputusan pembelian, kepercayaan berpengaruh positif dan signifikan terhadap keputusan pembelian, reputasi penjual berpengaruh positif dan signifikan terhadap keputusan pembelian melalui kepercayaan dan online customer review berpengaruh positif dan signifikan terhadap keputusan pembelian melalui kepercayaan.

    URI
    https://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/47816
    Collections
    • Master Theses [1233]

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of USU-IRCommunities & CollectionsBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit Date

    My Account

    LoginRegister

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV