• Login
    View Item 
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Social Sciences and Political Science
    • Department of Business Administration
    • Undergraduate Theses
    • View Item
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Social Sciences and Political Science
    • Department of Business Administration
    • Undergraduate Theses
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Penerapan Digital Inbound Marketing Sebagai Strategi Komunikasi Pemasaran Terpadu da1am Mempertahankan Loyalitas Pelanggan di Masa Panderni Covid-19 Pada Rwnah Sehat Walet Puti Medan

    View/Open
    Fulltext (2.006Mb)
    Date
    2022
    Author
    Triani, Maulia Rahmah
    Advisor(s)
    Siregar, Onan Marakali
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    The main goal in doing business is to create and maintain the loyalty of its customers. This case shows the traditional medical service business actors, namely Rumah Sehat Walet Puti Medan. Tighter competition, changes in technological developments, and the entry of the Covid-19 pandemic have required Rumah Sehat Walet Puti Medan to update the marketing strategy used. The purpose of the research is to describe the application of digital inbound as a marketing communication strategy in maintaining customer loyalty during the Covid-19 Pandemic at Rumah Sehat Walet Puti Medan. This research will also see whether the strategy adopted by Rumah Sehat Walet Puti in Medan is the right one. The form of research is descriptive research with a qualitative approach. Research data were obtained from interviews and documentation. The theory used to support the digital inbound marketing method is an integrated communication marketing strategy using the mixing elements of marketing. The result shows the application of digital inbound marketing methods as an integrated marketing communication strategy in maintaining customer loyalty during the Covid-19 pandemic. Rumah Sehat Walet Puti attracts elements (attracting attention) by giving discounts to customers who review on Instagram. No fees are charged for the customer consults. At the stage of the engaging element, hold a live chat via Instagram and communicate intensively through Whatsapp, Facebook Messenger, and Instagram direct messages. The last stage is the element of delight (Giving Experience) by providing customer testimonials on the treatment of Rumah Sehat Walet Puti Medan through Instagram, Facebook, and Blogs.
     
    Tujuan utama dalam melakukan usaha bisnis adalah menciptakan dan mempertahankan loyalitas para pelanggannya. Seperti halnya yang dilakukan oleh salah satu pelaku usaha jasa pengobatan tradisional yaitu Rumah Sehat Walet Puti Medan. Persaingan yang semakin ketat, perubahan perkembangan teknologi dan masuknya pandemi Covid-19 mengharuskan Rumah Sehat Walet Puti Medan melakukan pembaharuan terhadap strategi pemasaran yang digunakan. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk dapat mendeskripsikan penerapan digital inbound sebagai strategi komunikasi pemasaran dalam mempertahankan loyalitas pelanggan di masa Pandemi Covid-19 pada Rumah Sehat Walet Puti Medan. Penelitian ini juga akan melihat apakah strategi yang dilakukan Rumah Sehat Walet Puti Medan sudah benar-benar tepat. Bentuk penelitian ini adalah penelitian deskriptif dengan pendekatan kualitatif. Data penelitian diperoleh dari wawancara dan dokumentasi. Teori yang digunakan dalam mendukung metode digital inbound marketing adalah strategi pemasaran komunikasi terpadu dengan menggunakan eleman bauran pemasaran (marketing mix). Berdasarkan hasil penelitian dapat diketahui bahwa penerapan metode digital inbound marketing sebagai strategi komunikasi pemasaran terpadu dalam mempertahankan loyalitas pelanggan di masa pandemi Covid-19 pada Rumah Sehat Walet Putih melalui elemen attract (menarik perhatian) dengan memberikan diskon kepada pelanggan yang membuat review di Instagram dan juga tidak dikenakannya biaya saat pelanggan berkonsultasi. Pada tahapan elemen engage (menjalin ikatan) mengadakan live melalui Instagram dan melakukan komunikasi secara intensif melalui Whatsapp, Facebook Messenger dan juga direct message Instagram. Tahapan yang terakhir yaitu elemen delight (Memberikan Pengalaman) dengan memberikan testimoni pelanggan terhadap pengobatan Rumah Sehat Walet Puti Medan melalui Instagram, Facebook dan juga Blog.

    URI
    https://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/48550
    Collections
    • Undergraduate Theses [1432]

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of USU-IRCommunities & CollectionsBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit Date

    My Account

    LoginRegister

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV