Transitivity Analysis in William Shakespeare’s Drama Text “The Prince of Hamlet”
View/ Open
Date
2022Author
Nur, Azizah
Advisor(s)
Nurlela
Lubis, Masdiana
Metadata
Show full item recordAbstract
This study aimed to investigate meaning in Shakespeare’s drama text ‘The
Prince of Hamlet’ through the transitivity elements (Processes, Participants and
Circumstances) related to Context of Situation analysis.It used descriptive
qualitative method. The data are analyzed by using Miles, Huberman and Saldana
(2014) Model.Data collection are Document Analysis. The results show that there
are Material, Relational, Mental, Verbal, Behavioural and Existential. The most
dominant type of process in the text is Material. Participants found are Actor,
Senser, Token, Carrier, Sayer, Behaver, and Existent. The most dominant type of
participants in the text is Actor. Circumstances consist of Time, Place, Manner,
Matter, Role, Accompaniment, Angle, Cause and Contingency. The most
dominant type of Circumstance in the text is Circumstance of Manner Quality.
Shakespeare used Material in representing his experiences to show the activity
happened in his drama. The dominant actor human which belongs to Hamlet
means that Hamlet is main actor in this drama. The use of dominant Circumstance
of Manner Quality and Place used to give specific information about the events
and location where drama takes place. The social context focuses on the
situational context brought up the Field, Tenor and Mode. Field in the text about
the revenge of Hamlet for his father’s death. The Tenors are actor in drama text,
viewer/reader, Mode is spoken. Penelitian ini bertujuan untuk menginvestigasi makna dalam teks drama
Shakespeare ‘The Prince of Hamlet’ melalui analisis elemen Transitivitas
(Prosess, Partisipan, Sirkumtan) dikaitkan dengan Kontek Situasi. Penelitian ini
menggunakan penelitian kualitatif deskriptif. Data dianalisis dengan menerapkan
teori Miles, Huberman dan Saldana (2014). Pengumpulan data menggunakan
Dokumen Analisis. Hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat proses Material,
Relasional, Mental, Verbal, Behavioral dan Eksistensial. Jenis proses yang paling
dominan dalam teks adalah proses material. Partisipan yang ditemukan adalah
Aktor, Senser, Token, Carrier, Sayer, Behaver, dan Existent. Jenis partisipan yang
paling dominan dalam teks adalah Aktor. Sirkumtan terdiri dari Sirkumtan Time,
Place, Manner, Matter, Role, Accompaniment, Angle, Cause and Contingency.
Jenis Sirkumtan yang paling dominan adalah Sirkumtan Manner
Quality.Shakespeare menggunakan proses material dalam merepresentasikan
pengalamannya untuk menunjukkan aktivitas yang terjadi dalam dramanya.
Dominan aktor (manusia) yaitu Hamlet berarti bahwa Hamlet adalah pemeran
utama dalam drama ini. Penggunaan Circumstance of Manner Quality dan Place
adalah untuk memberikan informasi specific tentang suatu peristiwa dan lokasi
dimana drama berlangsung. Konteks sosial berfokus pada konteks situasi
memunculkan Medan, Pelibat dan Sarana Wacana. Medan wacana dalam teks
menjelaskan tentang balas dendam Hamlet atas kematian ayahnya. Pelibat dalam
text berperan sebagai pembicara, penonton/pembaca. Sarana lisan.
Collections
- Master Theses [239]