Show simple item record

dc.contributor.advisorSinar, T. Silvana
dc.contributor.advisorZein, T. Thyrhaya
dc.contributor.authorSuryani, Ririn Fitri
dc.date.accessioned2022-07-04T03:10:08Z
dc.date.available2022-07-04T03:10:08Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/49366
dc.description.abstractThe research analyses multimodal in advertisement of Wardah Islamic beauty products. As advertisement has become one of ways to promote products in mass media that reflects the life of today’s society: thus it is a multimodal discourse in which the text consists of source of complex meaning. The complexity of meaning occurs for the message working together as a unified meaning. The research is conducted by observing wardah beauty product advertisement that manifest verbal and visual element. The research aims at analyzing multimodal elements, how they represent through wardah beauty product advertisement, why wardah beauty product advertisement is realised through visual and verbal text, and how multimodal is realized in wardah beauty product advertisement. The research applies Halliday’s metafunction component and Kress and Leeuwen’s alnalysis of visual multimodal. The research data consist of verbal text in the form and visual data in the form of images selected form wardah beauty product advertisement. Qualitative descriptive method is employed using technique of documentation to collect data form advertisement videos of wardah beauty products taken form its official website. The results indicate that there are meaning found in verbal and visual text in wardah beauty product advertisement, namely Experential function of verbal text that includes process: Material processes, Mental processes, Relational process as well as Behavioral, Verbal and Existential proses with the occurrence percentage of 72.9%, 8.1%, 2.7%, 5.4% respectively : Participants: Goal, Actor, Senser and Behaver, Phenomenon, Sayer, Words, and Existent as well as Value with the Occurrence percentage of 49.1%, 24.5%, of 5.6%, of 3.7% and 1.8%. respectively : Circumstances: Manner, Time, Location as well as Reason and Accompaniment with the occurrence percentage of 43.7%, 31.2%, 12.5% and 6.2% respectively. The representation of metafunction found in Wardah beauty advertisement includes Process: Action, Reaction and Mental as well as Verbal and Coversion with the occurance percentage of 72,9 %, 8,1 %, and 5,4% respectively. The realisation of visual and verbal text in Wardah beauty advertisement uttered by a narrator simultaneously with visual advertisement in analysed by investigating the relation between linguistic elements and visual images which is a series of producer’s message, goal and intention to the public.en_US
dc.description.abstractPenelitian ini membahas tentang analisis multimodal dalam iklan produk kecantikan islami wardah. Saat ini, Iklan merupakan salah satu dari berbagai jenis iklan di media massa yang pasti melingkupi kehidupan masyarakat saat ini. Ini adalah wacana multimodal di mana teks terdiri dari sumber-sumber makna yang kompleks. Kompleksitas makna disebabkan karena pesan yang disampaikan dalam iklan tidak hanya menggunakan Bahasa verbal saja tetapi juga gambar visual yang bekerja sama sebagai satu kesatuan makna. Penelitian ini mengamati iklan kecantikan wardah memanifestasikan elemen verbal dan visual. Penelitian ini bertujuan menganalisis unsur-unsur multimodal dan representasi yang terdapat di dalam iklan produk kecantikan wardah, kemudian alasan iklan produk kecantikan Wardah direalisasikan dalam teks visual dan verbal. Dan bagaimana multimodal direalisasikan dalam iklan kecantikan wardah. Penelitian ini menggunakan komponen Metafungsi Bahasa Halliday dan analisis visual multimodal kress dan van Leeuwen. Data dalam penelitian ini adalah teks verbal berupa kata atau klausa yang kemudian ditranskripkan dalam bentuk tulisan dan data visual berupa gambar yang terdapat dalam iklan kecantikan wardah. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah kualitatif bersifat deskriptif dengan menggunakan metode dokumentasi dengan cara mengumpulkan atau mendokumentasikan melalui video iklan produk Wardah dari situs resminya. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa, ditemukan makna yang terdapat dalam teks verbal dan teks visual dalam iklan produk kecantikan wardah berupa : fungsi eksperensial teks verbal meliputi proses: proses material dengan presentase kemunculan 72,9%, proses mental dengan presentase kemunculan 8,1%, proses relasional dengan presentase kemunculan 2,7%, proses tingkah laku, verbal dan wujud dengan presentase kemunculan 5,4%. Partisipan: gol dengan presentase kemunculan 49,1%, actor dengan presentase kemunculan 24,5%, pengindra dan petingkah laku dengan presentase kemunculan 5,6%, fenomena, pembicara, perkataan, dan wujud dengan presentase kemunculan 3,7% dan nilai dengan presentase kemunculan 1,8 %. Sirkumtan: cara dengan presentase kemunculan 43,7%, waktu dengan presentase kemunculan 31,2%, lokasi dengan presentase kemunculan 12,5 %, sebab dan penyerta dengan presentase kemunculan 6,2%. Metafungsi representasi pada iklan kecantikan Wardah meliputi actor, gold, penyerta dan tempat. Realisasi teks visual dan teks verbal dalam iklan kecantikan Wardah yang diverbalisasikan oleh seorang narator bersamaan dengan Visual iklan yang muncul dengan menelusuri hubungan unsur linguistik terhadap visual gambar yang merupakan jalinan pesan, tujuan dan maksud produsen kepada khalayak.en_US
dc.language.isoiden_US
dc.publisherUniversitas Sumatera Utaraen_US
dc.subjectmultimodalen_US
dc.subjectmetafungsi Bahasaen_US
dc.subjectiklan kecantikan wardahen_US
dc.titleAnalisis Multimodal dalam Iklan Produk Kecantikan Islami Wardahen_US
dc.typeThesisen_US
dc.identifier.nimNIM187009030
dc.description.pages135 Halamanen_US
dc.description.typeTesis Magisteren_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record