Show simple item record

dc.contributor.authorNikmah, Herlin
dc.date.accessioned2022-07-18T02:20:51Z
dc.date.available2022-07-18T02:20:51Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/49560
dc.description.abstractThis article presents goal programming model for tutor scheduling. Goal program- ming is the development of linear programming which has multiple objectives. Goal programming minimizes the deviation among the the desired level of goals and the actual achievement, which is achieved by changing inequality into equality by including positive and negative deviation variables accomplished by converting inequalities into equalities by including positive and negative deviation variables that allow the achievement below or above each goal. The results obtained from this model provide the optimal solutions where all objectives are achieved. This model also aims to achieve harmony and fairness between tutors and institutional management.en_US
dc.description.abstractArtikel ini menyajikan model goal programming untuk penjadwalan tutor. Goal programming adalah bentuk pengembangan dari linear programming yang mana mempunyai multi tujuan. Goal programming berfungsi meminimumkan penyim- pangan (deviasi) antara level tujuan (target) yang diinginkan dan pencapaian sebenarnya, yang mana diperoleh dengan mengubah ketidaksetaraan menjadi persamaan yang memungkinkan pencapaian di bawah atau di atas setiap sasaran dengan memasukkan variabel deviasi positif dan negatif yang memungkinan pen- capaian di bawah atau di atas setiap sasaran. Hasil yang dipeoleh dari pemodelan ini adalah sousi yang optimal dimana semua fungsi tujuan tercapai. Pemode- lan ini juga bertujuan meningkatkan keharmonisan dan kesesuaian antara tutor maupun manajemen institusi.en_US
dc.language.isoiden_US
dc.publisherUniversitas Sumatera Utaraen_US
dc.subjectGoal Programmingen_US
dc.subjectLinear Programmingen_US
dc.subjectPenjadwalan Tutoren_US
dc.titleModel Goal Programming untuk Penjadwalan Tutoren_US
dc.typeThesisen_US
dc.identifier.nimNIM177021011
dc.description.pages48 Halamanen_US
dc.description.typeTesis Magisteren_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record