Strategi UMKM dalam Mengembangkan Usaha di Masa Pandemi Covid-19 (Studi : Britania Coffee Shop, Jl. Halat, Kecamatan Medan Area, Kelurahan Pasar Merah Timur)
View/ Open
Date
2021Author
Buulolo, Antonius Amanat
Advisor(s)
Simanjuntak, Junjungan SBP
Metadata
Show full item recordAbstract
The Covid-19 pandemic that has been going on since the beginning of 2020 has had an impact on changes in the order of social life and a decline in economic performance in most countries in the world, including Indonesia. Efforts to recover the economy fundamentally by carrying out transformations, implementing the right strategy to recover from all business actors. The pandemic has had a major impact on the micro, small and medium enterprise (MSME) sector. The implementation of Large-Scale Social Restrictions (PSSB) in almost all regions has made it difficult for many MSME sectors to obtain raw materials. The formulation of the problem in this study is as follows; how is the British Coffee Shop MSME strategy in maintaining its business and what factors influence its strategy. The purpose of this study was to find out how the British Coffee Shop MSME strategy in maintaining its business and what factors influenced it. This study used a qualitative descriptive method which aims to explore or build a proposition or explain the meaning behind reality. Data collection was carried out by observation, documentation. and interviews. The results of this study are that BCS adapts by observing customers, what menus are often ordered by customers, customer visiting hours and concentrating the stock of raw materials only for products that are selling well. BCS also collaborates with e-commerce (Go-Food, Grab-Food, ShopeeFood). The conclusion of this study is that BCS is able to survive during the pandemic by carrying out adaptation strategies. Pandemi Covid-19 yang berlangsung sejak awal tahun 2020 telah berdampak pada perubahan tatanan kehidupan sosial serta menurunnya kinerja ekonomi di sebagian besar negara di dunia, tak terkecuali Indonesia. Upaya pemulihan ekonomi secara fundamental dengan melakukan transformasi, menjalankan strategi yang tepat untuk pulih dari seluruh pelaku usaha. Pandemi sangat berdampak pada sektor usaha mikro, kecil, dan menengah (UMKM). Diberlakukannya Pembatasan Sosial Berskala Besar (PSSB) hampir di seluruh wilayah, membuat banyak sektor UMKM yang mengalami kesulitan untuk mendapatkan bahan baku.Perumusan masalah dalam penelitian ini adalah sebagai berikut; bagaimana strategi UMKM Britania Coffee Shop dalam mempertahankan usahanya dan faktor-faktor apa yang mempangaruhi strateginya tersebut. Tujuan penelitian ini adalahuntuk mengetahui bagaimana strategi UMKM Britania Coffee Shop dalam mempertahankan usahanya dan faktor-faktor apa yang mempengaruhinya.. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif yang bertujuan untuk menggali atau membangun satu proposi atau menjelaskan makna dibalik realita Pengumpulan data dilakukan dengan observasi, dokumentasi dan wawancara. Hasil penelitian ini adalah BCS melakukan adaptasi dengan pengamatan pada pelanggan, apa-apa saja menu yang sering dipesan oleh pelanggan, jam berkunjung pelanggan dan memusatkan stock bahan baku hanya untuk produk yang laris terjual saja. BCS juga melakukan kerjasama dengan e-commerce (Go-Food, Grab-Food, ShoopeeFood). Kesimpulan penelitian ini adalah bahwa BCS mampu untuk bertahan dimasa pandemi dengan melakukan strategi adaptasi.
Collections
- Undergraduate Theses [1027]
