Show simple item record

dc.contributor.advisorMulia, Ahmad Perwira
dc.contributor.advisorSyahrizal
dc.contributor.authorNuzanah, Wiwin
dc.date.accessioned2022-11-03T09:38:51Z
dc.date.available2022-11-03T09:38:51Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/53723
dc.description.abstractGeographic Information System (GIS) is a tool that can be used as a modeling tool in the field of Civil Engineering, particularly for inftastucture planning which requires a geographical basis and spatial analysis. The purpose of this research is to make GIS in Belawan Port Waters. This shrdy uses GIS technology to perform some relevant analysis. The analysis includes the manufacu.re of a number of thematic maps, analysis of shoreline and sea level rise, environmenlal zoning and the composite index, analysis of dredging material disposal site determination and the deterrnination of the location of offshore mooring. Types of data used existing data from previous research. As research conducted by IPC. Belawan Port Aerial Photographs of the IPC and Bahimetri Map of Dinas Hidro-oceanography. GlS-making process begins with registration batrimetri aerial photographs and maps. Next step is digitizing, creating layers and fuisert tabular data. Tools used was Maplnfo. Results of spatial analysis of this system are several tlematic maps of the depth of thematic maps, thematic maps current velocity, thematic map content Copper (Cu), thematic maps Suspended solids concentration (TSS), a thematic map of the composite index. Analysis of shoreline displacement (erosion) for 22 years ie from 1983 to 2005 the average was 7.84 m. And obtained the value of sea lwel rise of 0.00784 m / yr or 7.84 mm / yr. According to the criteria of shoreline erosion (Litbang PU Pengairan, 1993) Belawan Port Waters region experiencing erosion in the most severe stage. Dredging material disposal sites can be removed at a depth greater than or equal to 19.24 m at a distanc€ of aquatic minimum of 2092.2 m from the location of dredging in this case the navigation channel. With four parameters: depth, current velocity, grade Copper (Cu), and levels of Suspended Solid (TSS) in tle waters ofPort of Belawan,, obtained an average value of the composite index of 46.84. According to the classification criteria of environmental damage assumption in this study, these values are in medium condition. Location of mooring off shore at a tlepth of 13.7 m with a value of 68.85 which means the Environmental Index are in good environmental conditions, with flow velocity 0.3 m / sec and the distance from the navigation channel approximately 700 m. GIS technologr is very useful in the planning of infiashucture, for the character of spatial analysis. This study demonstrates the ability of GIS in helping to analyze the waters of Port of Belawan. Hopefirlly in the future of GIS can be better understood by decision makets as a tool for infrastructure plarming.en_US
dc.description.abstractGeographic Information System (GIS) adalah suatu alat bantu yang dapat dimanfaatkan sebagai alal pemodelan di bidang Teknik Sipil khususnya untuk perencanium infrastruknr yang memerlukan basis geografis dan analisis spasial. Tujuan dari penelitian ini adalah membuat GIS di Perairan Pelabuhan Belawan. Studi ini menggunakan teknologi GIS untuk melakukan beberapa analisis yang relevan. Analisis tersebut meliputi pembuatan sejumlah peta tematik, analisis garis pantai dan kenaikan muka air laut, zonasi lingkungan dan indeks komposit, analisis penentuan lokasi pembuangan material keruk dan penentuan lokasi offshore mooring. Jenis data yang digunakan a.lalah data yaleg ada dari penelitian terdahulu. Seperti penelitian yang dilakukan oleh Pelindo. Foto Udara Pelabuhan Belawan dari Pelindo dan Peta Batrimetri dari Dinas Hidro-oceanografi. Proses pembuatan GIS ini dimulai dengan registrasi foto udara dan peta batuimetri. Selanjutnya dilalokan dijitasi, pembuatan layer-layer dan memasukkan data tabular. Tools yang digunakan adalah Maplnfo. Hasil analisis spasial dari sistem ini adalah beberapa peta tematik yaitu peta tematik kedalaman, peta tematik kecepatan arus, peta tematik kadar Tembaga (Cu), peta tematik kadar Padatan Tenuspensi (TSS), peta tematik indeks komposit. Analisis pergeseftur garis pantai (abrasi) selama 22 tahtn yaitu dari tahm 1983 sampai uhun 2005 rda-rala adalah 7,84 m. Dan diperoleh nilai kenaikan muka air laut sebesar 0,00784 m/thn atau 7,84 mm/th. Menurut kriteria erosi garis pantai (Litbang PU Pengairan, 1993) kawasan Perairan Pelabuhan Belawan mengalami erosi dalam tahap yang amat berat. Iokasi pembuangan material keruk dapat dibuang di kedalaman lebih besar atau sama dengan 19,24 m pada perairan yang berjarak minimum 2092,2 m dai lokasi pengerukan dalam hal ini alur pelayman. Dengan empat parameter yaitu kedalaman, kecepatan arus, kadar Tembaga (Cu), dan kadar Padatan Tersuspensi (TSS) di Perairan Pelabuhan Belawan, didapat nilai tatz,-ruta indeks komposit yaitu 46,84. Menurut klasifikasi asumsi kriteria kerusakan lingkungan dalam penelitian ini, nilai tersebut berada dalam kondisi sedang. Lokxi ofl shore mooring berada di kedalaman 13,7 m dengan nilai Indeks Lingkungan 68,85 yang berarti berada dalam kondisi lingkungan yang baik, dengan kecepatan arus 0,3 m/dtk dan jarak dari alur pelayaran lebih kurang 700 m. Teknologi GIS sangat berrrranfaat dalam perencanaan infrastruktur, rmtuk analisis yang bersifat keruangan. Studi ini menunjukkan kemampuan GIS dalam membantu untuk meng-analisis Perairan Pelabuhan Belawan. Semoga dimasa datang GIS bisa lebih dipahami oleh para pengambil keputusan sebagai alat untuk perencanaan infrastruktur.en_US
dc.language.isoiden_US
dc.publisherUniversitas Sumatera Utaraen_US
dc.subjectGISen_US
dc.subjectGeographic lnformation Systernen_US
dc.subjectThematic Mapen_US
dc.subjectWatersen_US
dc.titleStudi Perairan Belawan dengan Geographic Information Systemen_US
dc.typeThesisen_US
dc.identifier.nimNIM057016021
dc.identifier.nidnNIDN0017046604
dc.identifier.nidnNIDN0031126118
dc.identifier.kodeprodiKODEPRODI22101#Teknik Sipil
dc.description.pages158 Halamanen_US
dc.description.typeTesis Magisteren_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record