Perancangan Pelayanan Jasa Pengujian Di Laboratorium Pengujian Limbah Cair Baristand Industri Medan
View/ Open
Date
2017Author
Kusumawaty, Dewi
Advisor(s)
Napitupulu, Humala L
Sembiring, Meilita T
Metadata
Show full item recordAbstract
Balai Riset and Standardisasi Industri Medan shortened Baristand Industri Balai Riset dan Standardisasi (Baristand) Industri (Industrial Research and Standardization Center) Medan is a technical implementation unit under the Industrial and Research and Development Agency, the Ministry of Industry. Baristand Industri, Medan, serves testing and calibration which have implemented Minimal Service Standard. The testing service in semester 2, 2015, which mostly failed was the testing of liquid waste (89.66%). This was because of the accumulation of the samples and customers demanded a lot of testing parameters.
The problem could be handled by designing the testing service so that customers would know the schedule of delivering the samples and getting certificates punctually. Determining the standard time was needed to schedule the samples. Standard time was done by using measurement method directly from each testing parameter; there were 45 parameters all together. The stages in designing the testing service was by designing model, designing output, designing input, designing database, and designing technology.
The result of information system designing in the website-based liquid waste testing service was divided into three pages: the page for the users that included permanent and new customers, the page for the receivers of the samples of Baristand Industri Medan, and the page for the Laboratory of Baristand Industri Medan. From the result of the simulation of website designing by scheduling the samples, Minimal Service Standard could be achieved. Balai Riset dan Standardisasi Industri Medan yang disingkat Baristand Industri Medan adalah unit pelaksana teknis yang berada di bawah Badan Penelitian dan Pengembangan Industri, Kementerian Perindustrian. Baristand Industri Medan memiliki pelayanan jasa pengujian dan kalibrasi yang telah menerapkan Standar Pelayanan Minimal. Pelayanan jasa pengujian pada semester 2 tahun 2015 yang paling besar tidak tercapai adalah pelayanan jasa pengujian limbah cair yaitu sebanyak 89,66%. Hal ini disebabkan karena terjadinya penumpukan sampel dan parameter pengujian yang diminta pelanggan banyak.
Permasalahan tersebut dapat diatasi dengan melakukan perancangan pelayanan jasa pengujian sehingga pelanggan mengetahui jadwal mengantar sampel dan mengambil sertifikat sesuai dengan waktunya. Penentuan waktu standar setiap parameter pengujian untuk menjadwalkan antar sampel. Pengukuran waktu standar dilakukan dengan metode pengukuran langsung dari masing-masing parameter pengujian sebanyak 45 parameter. Tahapan untuk merancang pelayanan jasa pengujian adalah perancangan model, perancangan output, perancangan input, perancangan database dan perancangan teknologi.
Hasil rancangan sistem informasi pelayanan pengujian limbah cair yang berbasis web ini dibagi menjadi tiga yakni halaman untuk pengguna umum (user) yang mencakup pelanggan tetap dan pelanggan baru, penerima contoh Baristand Industri Medan dan laboratorium Baristand Industri Medan. Dari hasil simulasi perancangan website dengan penjadwalan antar sampel, Standar Pelayanan Minimal dapat tercapai.
Collections
- Master Theses [185]
