dc.contributor.advisor | Sawaluddin | |
dc.contributor.advisor | Mawengkang, Herman | |
dc.contributor.author | Simbolon, Novi Tari | |
dc.date.accessioned | 2018-09-12T01:10:20Z | |
dc.date.available | 2018-09-12T01:10:20Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/6322 | |
dc.description.abstract | The inclusion of representation as a standard component of the
process in Principles and Standards for School Mathematics in addition
to problem solving, reasoning, communication, and connection
skills is reasonable because to think mathematics and communicate
mathematical ideas one needs to represent it in various forms of
mathematical representation. Besides, it can not be denied that objects
in mathematics are all abstract so that to learn and understand
abstract ideas that would require a representation. Representation
occurs through two stages, namely internal representation and external
representation. Examples of external representations include:
verbal, drawing and concrete objects. Thinking of a mathematical
idea that allows a person’s mind to work on the basis of the idea is
an internal representation. A mathematical problem posed to the student
and the student can solve it, so at least the student understands
the problem, so that students can plan the settlement, perform the
calculations appropriately, and be able to check or review what has
been processed correctly. The smoothness and flexibility of students
in constructing representations is largely lacking. This is evident
from at least the structured algebraic form, as well as the way in
which most representations are found very little. In addition, the
quantitative scores of respondents in the representation are still in
the low category with a moderate tendency. | en_US |
dc.description.abstract | Pencantuman representasi sebagai komponen standar proses dalam
Principles and Standarts for School Mathematics selain kemampuan
pemecahan masalah, penalaran, komunikasi, dan koneksi cukup beralasan
karena untuk berpikir matematika dan mengkomunikasikan
ide-ide matematika seseorang perlu merepresentasikannya dalam berbagai
bentuk representasi matematis. Selain itu tidak dapat dipungkiri
bahwa objek dalam matematika itu semuanya abstrak sehingga untuk
mempelajari dan memahami ide-ide abstrak itu tentunya memerlukan
representasi. Representasi terjadi melalui dua tahapan, yaitu representasi
internal dan representasi eksternal. Wujud representasi eksternal
antara lain: verbal, gambar dan benda konkrit. Berpikir tentang
ide matematika yang memungkinkan pikiran seseorang bekerja atas
dasar ide tersebut merupakan representasi internal. Sebuah masalah
matematika yang diajukan pada siswa dan siswa tersebut dapat
menyelesaikannya, maka setidaknya siswa memahami masalah tersebut,
sehinga siswa dapat merencanakan penyelesaian, melaksanakan
perhitungan dengan tepat, dan dapat memeriksa atau melihat kembali
apa yang telah diproses sudah tepat. Kelancaran dan keluwesan siswa
dalam mengkonstruksi representasi sebagian besar masih kurang. Hal
ini terlihat dari sedikitnya bentuk aljabar yang tersusun, serta cara
yang digunakan dalam menemukan representasi sebagian besar sangat
sedikit. Sebagai tambahan, skor kuantitatif responden dalam representasi
masih dalam kategori rendah dengan kecenderungan ke arah
sedang. | en_US |
dc.language.iso | id | en_US |
dc.publisher | Universitas Sumatera Utara | en_US |
dc.subject | Representation | en_US |
dc.subject | Ability of Student Representation | en_US |
dc.subject | Understanding of Mathematical Concepts | en_US |
dc.title | Pemahaman Konsep Matematika dan Representasi Matematika dalam Pengajaran Matematika | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.identifier.nim | NIM167021004 | en_US |
dc.identifier.submitter | Akhmad Danil | |
dc.description.type | Tesis Magister | en_US |