Show simple item record

dc.contributor.advisorErvika, Eka
dc.contributor.authorAsra, Yulita Kurniawaty
dc.date.accessioned2022-12-14T08:06:20Z
dc.date.available2022-12-14T08:06:20Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/73585
dc.description.abstractPsychoeducational is one intervention for individuals increases the knowledge and skills to be able to undergo a variety of life transitions effectively. Psycho educational can take the form of training and development programs under implementation in the form of modules there are direct and indirect. Psycho educational in this study is not directly involving the parents of the adolescent subject with mild mental retardation in the form of training. Development module program by giving guidance to parents who are used to guide the provision of knowledge of their sexuality in children is adolescent with mild mental retardation. The purpose of this study was to determine the effectiveness of psychoeducational on parenta to improving knowledge sexuality of adolescent with mild mental retardation. Subjects in this study were adolescents with mild mental retardation totaling 18 people. Selection of subjects done by purposive sampling. This study is experimental using pretest-posttest group design. By random assignment then obtained 9 people as the control group and the experimental group of 9 people. Psychoeducational parents made to the experimental group. Psychoeducational done in the form of training and program the module and then forwarded to adolescent with mild mental retardation. Data analysis method used is non-parametric statistical test using Mann Whitney U test and the Wilcoxon test to compare the scores of subjects in the pretest and posttest of the control group and the experimental. Mann Whitney U test results showed that the experimental group for parents psychoeducational effective to increasing knowledge on adolescent sexuality mild mental retardation (p = 0024). Test results of Wilcoxon test in the experimental group also showed a significant increase in knowledge of sexuality (p = 0.012) compared with the control group. In general psychoeducational to parents to increase knowledge of sexuality held by adolescent with mild mental retardationen_US
dc.description.abstractPsikoedukasi adalah salah satu intervensi untuk meningatkan pengetahuan clan keterampilan individu agar dapat menjalani aneka transisi kehidupan secara efektif. Psikoedukasi dapat berbentuk pelatihan clan pengembangan program berupa modul yang dalam pelaksanaannya ada yang bersifat langsung clan tidak langsung. Psikoedukasi dalam penelitian ini bersifat tidak langsung yakni dengan melibatkan orangtua dari subjek remaja retardasi mental ringan dalam bentuk pelatihan. Pengembangan program dilakukan dengan memberikan modul petunjuk bagi orangtua yang digunakan sebagai panduan pemberian pengetahuan seksualitas pada anak mereka yang merupakan remaja retardasi mental ringan. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui efektivitas psikoedukasi pada orangtua untuk meningkatkan pengetahuan seksualitas remaja retardasi mental ringan. Subjek dalam penelitian ini adalah remaja retardasi mental ringan yang berjumlah 18 orang. Pemilihan subjek dilakukan dengan purposive sampling. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimental yang menggunakan pretest-post test group design. Berdasarkan random assignment maka didapatkan 9 orang sebagai kelompok kontrol dan 9 orang sebagai kelompok eksperimen. Psikoedukasi orangtua dilakukan terhadap kelompok eksperimen. Psikoedukasi dilakukan dalam bentuk pelatihan clan pemberian modul untuk kemudian diteruskan programnya kepada remaja retardasi mental ringan. Metode analisis data yang digunakan adalah statistic non parametric dengan menggunakan uji mann U Whitney dan Uji Wilcoxon test untuk membandingkan skor subjek pada pretest dan posttest dari kelompok kontrol clan eksperimen. Hasil uji Mann U Whitney menunjukkan bahwa pada kelompok eksperimen psikoedukasi pada orangtua efektif untuk meningkatkan pengetahuan seksualitas pada remaja retardasi mental ringan (p= 0.024). Hasil Uji Wilcoxon test pada kelompok eksperimen juga menunjukkan adanya peningkatan pengetahuan seksualitas yang signifikan (p=0,012) dibandingan dengan kelompok kontrol. Secara umum psikoedukasi pada orangtua mampu meningkatkan pengetahuan seksualitas yang dimiliki oleh remaja retardasi mental ringanen_US
dc.language.isoiden_US
dc.publisherUniversitas Sumatera Utaraen_US
dc.subjectPsychoeducationalen_US
dc.subjectAdolescent with Mild Mental Retardationen_US
dc.titleEfektivitas Psikoedukasi pada Orangtua untuk Meningkatkan Pengetahuan Seksualitas Remaja Retardasi Mental Ringanen_US
dc.title.alternative(The Effectiveness Psychoeducational Parent to Improving Knowledge of Sexuality Adolescent with Mild Mental Retardation)en_US
dc.typeThesisen_US
dc.identifier.nimNIM107029016
dc.identifier.nidnNIDN0014107701
dc.identifier.kodeprodiKODEPRODI73103#Psikologi Profesi
dc.description.pages173 Halamanen_US
dc.description.typeTesis Magisteren_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record