• Login
    View Item 
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Public Health
    • Master Theses
    • View Item
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Public Health
    • Master Theses
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Pengaruh Beban Kerja dan Komitmen Tenaga Kesehatan terhadap Kepuasan Pasien pada Puskesmas Tanjung Beringin Kabupaten Serdang Bedagai

    View/Open
    fulltext (1.001Mb)
    Date
    2016
    Author
    Nasution, Nazri
    Advisor(s)
    Salim, Sitti Raha Agoes
    Nasution, Amru
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    The purpose of this study was to examine the workload and commitment to client satisfaction officer in Puskesmas Tanjung Beringin Serdang Bedagai. The workload can be seen from the activity or activities undertaken clerk at work both activities directly or activities indirectly, and other activities, Commitment happen if the workers want to be part of the organization because they feel emotionally and emerge as requiring salary and other benefits also arise of the values of self officers. The research was an explanatory survey in order to analyze the influence of work load and the commitment of the health workers toward patients’ satisfaction at Tanjung Beringin Puskesmas, Serdang Bedagai. The population was 34 health workers and 34 patients as respondents. The data consisted of primary data, using check-lists and questionnaires and secondary data obtained from the records in Puskesmas. The data were analyzed by using multiple logistic regression tests at the reliability level of 95%. The result of the research showed that 55.9% of patients at Tanjung Beringin Puskesmas, Serdang Bedagai, was not satisfied, 52,8% of affective commitment of health workers was low, 38,2% of continuance commitment of health workers was inadequate, 55,9% of normative commitment of health workers was high. The result of the bivariate test showed that the variable of work load and affective commitment were the variables which had the most dominant influence on the patients’ satisfaction at Tanjung Beringin Puskesmas, Serdang Bedagai. It is recommended that the management of Puskesmas increase their patients’ satisfaction, especially the affective commitment of the health workers and the distribution of work load which is in line with their main obligation and function of health workers at Tanjung Beringin Puskesmas, Serdang Bedagai.
     
    Tujuan Penelitian ini adalah untuk menguji beban kerja dan komitmen petugas terhadap kepuasan pasien di Puskesmas Tanjung Beringin Kabupaten Serdang Bedagai. Beban kerja dapat dilihat dari aktivitas atau kegiatan yang dilakukan petugas pada waktu kerja baik kegiatan langsung maupun kegiatan tidak langsung, dan kegiatan lain, Komitmen terjadi apabila petugas ingin menjadi bagian dari organisasi karena merasa terikat secara emosional dan muncul karena membutuhkan gaji dan keuntungan lain juga timbul dari nilai-nilai dari diri petugas tersebut. Penelitian ini merupakan penelitian explanatory survey yang dimaksudkan untuk menganalisis pengaruh beban kerja dan komitmen petugas terhadap kepuasan pasien pada Puskesmas Tanjung Beringin Kabupaten Serdang Bedagai. Populasi dalam penelitian adalah petugas kesehatan yaitu sebanyak 34 orang dan pasien sebanyak 34 orang. Pengumpulan data meliputi data primer dengan menggunakan lembar ceklis dan kuesioner, dan data sekunder dari catatan puskesmas. Analisis data dilakukan dengan menggunakan uji regresi logistik berganda pada taraf kepercayaan 95%. Hasil penelitian menunjukkan kepuasan pasien di puskesmas Tanjung beringin kabupaten serdang bedagai 55,9% termasuk tidak puas, 52,9% komitmen afektif petugas termasuk rendah, 38,2% komitmen berkelanjutan petugas termasuk kurang dan 55,9% komitmen normatif petugas termasuk tinggi. Hasil uji Bivariat menunjukkan bahwa variabel beban kerja dan komitmen afektif merupakan variabel dominan memengaruhi kepuasan pasien di Puskesmas Tanjung Beringin Kabupaten Serdang Bedagai. Disarankan kepada manajemen puskesmas perlunya peningkatan kepuasan pasien dengan peningkatan komitmen khususnya komitmen afektif petugas dan pembagian beban kerja sesuai dengan tugas pokok dan fungsinya sebagai petugas pada Puskesmas Tanjung beringin kebupaten serdang bedagai.

    URI
    http://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/739
    Collections
    • Master Theses [2410]

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of USU-IRCommunities & CollectionsBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit Date

    My Account

    LoginRegister

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV