Hate Speech Used by Haters in Social Media
View/ Open
Date
2018Author
Fadhilah, Rizky
Advisor(s)
Rangkuti, Rahmadsyah
Zein, T. Thyrhaya
Metadata
Show full item recordAbstract
The objectives of the study were 1) to find out the types of hate speech strategies
which are used by haters in politicians’ instagram, 2) to describe the realization of
hate speech used by haters in politicians’ instagram, 3) to describe the reasons of
using hate speech which are used by haters in politicians’ instagram. This research
was conducted by descriptive qualitative design. The data of this study were 423
comments of haters in politicians’ instagram which selected from about 4 months.
The sources of data were comentator in politicians’ instagram. The data of the
study were the utterances of comment by haters in politicians’ instagram. The
findings of the study show that : 1) there are four types of hate speech strategies
found in politicians’ instagram namely bald on record hate speech, positive hate
speech, negative hate speech and sarcasm or mock hate speech, 2) the realizations
of languange hate speech were done through be disinterested, unconcerned,
unsympathetic, use inappropriate identity markers, use obscure or secretive
languange, seek disagreement, use taboo words, other names, frighten, condescen
d, scorn or ridicule, personalize/pronoun, and other realizations were found in
politcians’ instagram namely insult and similes. 3) The reasons for using hate
speech were to vent negative feelings, to entertain the viewers and to serve
collective purposes. The new reason was found namely to show disagreement, to
show dissatisfaction, to mock the politician, and to clarify something. Tujuan dari penelitian ini adalah 1) untuk mengetahui jenis strategi ujaran
kebencian yang digunakan oleh pembenci di instagram politisi, 2) untuk
menggambarkan realisasi kesadaran ujaran kebencian yang digunakan oleh
pembenci di instagram politisi, 3) untuk menggambarkan alasan menggunakan
ujaran kebencian yang digunakan oleh pembenci di instagram politisi. Penelitian
ini dilakukan dengan desain deskriptif kualitatif. Data dari penelitian ini adalah
423 komentar dari pembenci di instagram politisi yang dipilih dari sekitar 4 bulan.
Sumber data adalah komentator di instagram politisi. Data dari penelitian ini
adalah ungkapan komentar oleh pembenci di instagram politisi. Temuan
penelitian menunjukkan bahwa: 1) ada empat jenis strategi ujaran kebencian yang
ditemukan di instagram politisi yaitu bald on record hate speech, positive hate
speech, negative hate speech Sarcasm, 2) realisasi kesadaran bahasa perkataan
yang mendorong kebencian dilakukan melalui menjadi tidak tertarik, tidak peduli,
tidak simpatik, menggunakan penanda identitas yang tidak pantas, menggunakan
bahasa yang tidak jelas atau rahasia, mencari perselisihan, menggunakan kata-kata
tabu, nama lain, menakut-nakuti, merendahkan, mencemooh atau mengejek,
personalisasi / kata ganti, dan realisasi lainnyayang ditemukan di instagram
politisi 'yaitu penghinaan dan perumpamaan. 3) Alasan untuk menggunakan
pidato kebencian adalah untuk melampiaskan perasaan negatif, untuk menghibur
pemirsa dan untuk melayani tujuan kolektif. Alasan baru ditemukan adalah untuk
menunjukkan ketidaksetujuan, untuk menunjukkan ketidakpuasan, mengejek
politisi, dan mengklarifikasi sesuatu.
Collections
- Master Theses [255]
