• Login
    View Item 
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Cultural Sciences
    • Department of English Literature
    • Master Theses
    • View Item
    •   USU-IR Home
    • Faculty of Cultural Sciences
    • Department of English Literature
    • Master Theses
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Grammatical Metaphor in English Textbook of Senior High School

    View/Open
    Fulltext (2.511Mb)
    Date
    2018
    Author
    Setiadi, Gunawan
    Advisor(s)
    Sinar, T. Silvana
    Lubis, Masdiana
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    This study entitled Grammatical Metaphor In English Textbook of Senior High School. It aims to find out the types of ideational and interpersonal grammatical metaphor are used in English textbook of Senior High School and also to describe how are ideational and intepersonal grammatical metaphor realiazed in English textbook of Senior high School. The data for this research were the texts that were taken from fifteen chapters in English textbook of Senior High School. This research was conducted by using descriptive qualitative research. From the analysis it was found 1. There are 195 appearances of ideational grammatical metaphor are found in English textbook of Senior High School. The finding shows that from 13 types of ideational grammatical metaphor, it was found nine types of ideational grammatical metaphor they are type 1 (15%), type 2 (29%), type 5 (11%), type 6 (0%), type 7 (1%), type 8 (4%), type 10 (14%), type 12 (4%), type 13 (i) (14%) and (ii) (8%). Ideational grammatical metaphor is realized in English textbook of Senior High School by changing the metaphorical wording can be changed into congruent wording. 2. There are 237 appearances of interpersonal grammatical metaphor are found in English textbook of Senior High School. The finding shows that metaphor of mood is found in English textbook of Senior High School. Declarative, imperative and interrogative in which declarative is the most dominant (53%) because declarative has purpose that the book want to give a lot of information for the readers. Meanwhile, metaphor of modality found are usuallity, probability, inclination, and obligation. Inclination is the most dominant used (17%), those modality made the speaking text are more formal like the utilizing will, and should covering in the dialogue. Intepersonal grammatical metaphor is realized by the use of incongruent types of expressing meaning.
     
    penelitian ini berjudul Metafora Gramatikal pada Buku Teks Bahasa Inggris SMA. penelitian ini bertujuan untuk mengetahui jenis-jenis metafora gramatikal ideasional dan interpersonal yang digunakan dalam buku teks Bahasa Inggris Sekolah Menengah Atas dan juga untuk menggambarkan bagaimana metafora gramatikal ideasional dan intepersonal direalisasikan pada buku teks Bahasa Inggris Sekolah Menengah Atas. Data pada penelitian ini adalah teks-teks yang diambil dari lima belas bab dalam buku teks Bahasa Inggris Sekolah Menengah Atas. Penelitian ini dilakukan dengan menggunakan penelitian kualitatif deskriptif. Berdasarkan analisis ditemukan 1. Terdapat 195 kemunculan metafora gramatikal ideasional yang ditemukan pada buku teks bahasa Inggris Sekolah Menengah Atas. Temuan tersebut menunjukkan bahwa dari 13 jenis metafora gramatikal ideasional, ditemukan sembilan jenis metafora gramatikal ideasional yaitu tipe 1 (15%), tipe 2 (29%), tipe 5 (11%), tipe 6 (0%) , tipe 7 (1%), tipe 8 (4%), tipe 10 (14%), tipe 12 (4%), tipe 13 (i) (14%) dan (ii) (8%). Metafora gramatikal ideasional direalisasikan pada buku teks Bahasa Inggris Sekolah Menengah Atas dengan cara mengubah susunan kata metafora yang dapat diubah menjadi kata-kata yang kongruen. 2. Terdapat 237 kemunculan metafora gramatikal interpersonal yang ditemukan pada buku teks Bahasa Inggris Sekolah Menengah Atas. Temuan tersebut menunjukkan bahwa metafora suasana hati ditemukan pada buku teks Bahasa Inggris di Sekolah Menengah Atas. Deklaratif, imperatif dan interogatif di mana deklaratif adalah yang paling dominan (53%) karena deklaratif memiliki tujuan bahwa buku tersebut ingin memberikan banyak informasi bagi para pembaca. Sementara itu, metafora modalitas yang ditemukan adalah usuallity, probability, inclination, dan obligasi. Inklinasi adalah yang paling dominan digunakan (17%), modalitas tersebut membuat teks berbicara lebih formal seperti kehendak, dan harus mencakup didalam dialog. Metafora gramatikal intepersonal direalisasikan dengan penggunaan jenis-jenis ekspresi yang tidak sesuai.

    URI
    https://repositori.usu.ac.id/handle/123456789/9615
    Collections
    • Master Theses [255]

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of USU-IRCommunities & CollectionsBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit DateThis CollectionBy Issue DateTitlesAuthorsAdvisorsKeywordsTypesBy Submit Date

    My Account

    LoginRegister

    Repositori Institusi Universitas Sumatera Utara - 2025

    Universitas Sumatera Utara

    Perpustakaan

    Resource Guide

    Katalog Perpustakaan

    Journal Elektronik Berlangganan

    Buku Elektronik Berlangganan

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV