Grammatical Metaphor in English Textbook of Senior High School
View/ Open
Date
2018Author
Setiadi, Gunawan
Advisor(s)
Sinar, T. Silvana
Lubis, Masdiana
Metadata
Show full item recordAbstract
This study entitled Grammatical Metaphor In English Textbook of Senior High
School. It aims to find out the types of ideational and interpersonal grammatical
metaphor are used in English textbook of Senior High School and also to describe
how are ideational and intepersonal grammatical metaphor realiazed in English
textbook of Senior high School. The data for this research were the texts that were
taken from fifteen chapters in English textbook of Senior High School. This
research was conducted by using descriptive qualitative research. From the
analysis it was found 1. There are 195 appearances of ideational grammatical
metaphor are found in English textbook of Senior High School. The finding
shows that from 13 types of ideational grammatical metaphor, it was found nine
types of ideational grammatical metaphor they are type 1 (15%), type 2 (29%),
type 5 (11%), type 6 (0%), type 7 (1%), type 8 (4%), type 10 (14%), type 12 (4%),
type 13 (i) (14%) and (ii) (8%). Ideational grammatical metaphor is realized in
English textbook of Senior High School by changing the metaphorical wording
can be changed into congruent wording. 2. There are 237 appearances of
interpersonal grammatical metaphor are found in English textbook of Senior High
School. The finding shows that metaphor of mood is found in English textbook of
Senior High School. Declarative, imperative and interrogative in which
declarative is the most dominant (53%) because declarative has purpose that the
book want to give a lot of information for the readers. Meanwhile, metaphor of
modality found are usuallity, probability, inclination, and obligation. Inclination is
the most dominant used (17%), those modality made the speaking text are more
formal like the utilizing will, and should covering in the dialogue. Intepersonal
grammatical metaphor is realized by the use of incongruent types of expressing
meaning. penelitian ini berjudul Metafora Gramatikal pada Buku Teks Bahasa Inggris
SMA. penelitian ini bertujuan untuk mengetahui jenis-jenis metafora gramatikal
ideasional dan interpersonal yang digunakan dalam buku teks Bahasa Inggris
Sekolah Menengah Atas dan juga untuk menggambarkan bagaimana metafora
gramatikal ideasional dan intepersonal direalisasikan pada buku teks Bahasa
Inggris Sekolah Menengah Atas. Data pada penelitian ini adalah teks-teks yang
diambil dari lima belas bab dalam buku teks Bahasa Inggris Sekolah Menengah
Atas. Penelitian ini dilakukan dengan menggunakan penelitian kualitatif
deskriptif. Berdasarkan analisis ditemukan 1. Terdapat 195 kemunculan metafora
gramatikal ideasional yang ditemukan pada buku teks bahasa Inggris Sekolah
Menengah Atas. Temuan tersebut menunjukkan bahwa dari 13 jenis metafora
gramatikal ideasional, ditemukan sembilan jenis metafora gramatikal ideasional
yaitu tipe 1 (15%), tipe 2 (29%), tipe 5 (11%), tipe 6 (0%) , tipe 7 (1%), tipe 8
(4%), tipe 10 (14%), tipe 12 (4%), tipe 13 (i) (14%) dan (ii) (8%). Metafora
gramatikal ideasional direalisasikan pada buku teks Bahasa Inggris Sekolah
Menengah Atas dengan cara mengubah susunan kata metafora yang dapat diubah
menjadi kata-kata yang kongruen. 2. Terdapat 237 kemunculan metafora
gramatikal interpersonal yang ditemukan pada buku teks Bahasa Inggris Sekolah
Menengah Atas. Temuan tersebut menunjukkan bahwa metafora suasana hati
ditemukan pada buku teks Bahasa Inggris di Sekolah Menengah Atas. Deklaratif,
imperatif dan interogatif di mana deklaratif adalah yang paling dominan (53%)
karena deklaratif memiliki tujuan bahwa buku tersebut ingin memberikan banyak
informasi bagi para pembaca. Sementara itu, metafora modalitas yang ditemukan
adalah usuallity, probability, inclination, dan obligasi. Inklinasi adalah yang
paling dominan digunakan (17%), modalitas tersebut membuat teks berbicara
lebih formal seperti kehendak, dan harus mencakup didalam dialog. Metafora
gramatikal intepersonal direalisasikan dengan penggunaan jenis-jenis ekspresi
yang tidak sesuai.
Collections
- Master Theses [255]
