A Study of Kumon Method in Teaching English At Kumon Learning Centre Setiabudi Medan
View/ Open
Date
2017Author
Azalia
Advisor(s)
Harefa, Yulianus
Siregar, Mohammad Syafi'ie
Metadata
Show full item recordAbstract
The title of this thesis is A Study of Kumon Method in Teaching English at Kumon Learning Centre Setiabudi Medan. The objectives of the study are: (1) To describe Kumon Method implementation applied in teaching English in improving student‟s reading comprehension skills and (2) To find out the effectiveness of Kumon Method in improving student‟s reading comprehension skills. Kumon Method is an individual learning system which is related to the ability of each child, to improve their ability and maximize their potential. Kumon study materials are tailored to the abilities of each child, not on the class level or age of each child. It aims to establish good basic skills and to enable the child to study beyond their school grade level with their own ability. The subject of this study is K-level student at Kumon Setiabudi 238-H. In analyzing Kumon Method which is used by the instructor and assistant in that learning centre, the qualitative descripitive method is used. Furthermore, the data is collected through books which are related to this study, direct observations through the teaching and learning process in Kumon EFL class for 4 (four) weeks, giving tests to the student, and direct interviews with Instructor‟s of Kumon Setiabudi 238-H. The results of this study indicate that there is correlation between placement test score 68,5 in good chategory and post test score 91 in excellent chategory. Based on the results, it can be concluded that Kumon Method is contributive and effective to improve student‟s achievement, especially reading comprehension skills. Skripsi ini berjudul A Study of Kumon Method in Teaching English at Kumon Learning Centre Setiabudi Medan. Tujuan penelitian ini adalah: (1) Untuk menggambarkan penggunaan Metode Kumon sebagai metode pengajaran bahasa inggris di Kumon Setiabudi 238-H Medan dan (2) Untuk mengetahui keefektifan Metode Kumon dalam meningkatkan Keterampilan Pemahaman Membaca siswa. Metode Kumon adalah sistem belajar perseorangan yang sesuai dengan kemampuan setiap anak, untuk meningkatkan kemampuan dan memaksimalkan potensinya. Materi belajar Kumon disesuaikan dengan kemampuan setiap anak, bukan berdasarkan tingkatan kelas atau usia anak. Hal tersebut bertujuan untuk membentuk kemampuan dasar yang baik dan memungkinkan anak untuk belajar pada level yang lebih tinggi dari tingkatan kelasnya dengan kemampuannya sendiri. Subyek penelitian ini adalah siswa level K di Kumon Setiabudi 238-H. Dalam menganalisis Metode Kumon yang digunakan para instruktur dan asisten di kursus pembelajaran tersebut, digunakan metode deskriptif kualitatif. Selanjutnya, data dikumpulkan melalui buku-buku yang relevan dengan pokok bahasan skripsi ini, melakukan observasi terhadap proses belajar mengajar di kelas Kumon EFL selama 4 (empat) minggu, pemberian tes kepada siswa, dan wawancara langsung dengan instruktur Kumon Setiabudi 238-H. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa adanya hubungan antara nilai placement test yaitu 68,5 dengan kategori baik dan nilai post test yaitu 91 dengan kategori sangat baik. Berdasarkan hasil yang diperoleh, dapat disimpulkan bahwa Metode Kumon yang digunakan memberikan kontribusi efektif untuk meningkatkan prestasi belajar siswa, khususnya keterampilan pemahaman membaca.
Collections
- Skripsi Sarjana [631]